sobota 1. listopadu 2008

Max Payne - 50%

Is that what this is all about? A drug?

Tak zas nic. Adaptace počítačových her jsou, zdá se, pro filmaře stále zakleté. Nehodlám se obracet do nijak daleké minulosti, zakotvím pouze v loňském prosinci, konkrétně u Hitmana. Na toho si sice dnes již nikdo nevzpomene (já už si fakt nepamatuju, o čem to bylo), když jsem jej však během Maxovy projekce vylovil z paměti, překvapilo mě, kolik toho mají tihle dva chlápci společného. Kromě toho, že oba čerpají ze světa jedniček a nul, je také provázela velká očekávání a s nimi spojené zklamání. A samozřejmě nahá Olga Kurylenko.

Je mi vcelku záhadou, proč tvůrci jednoduchý a přímočarý příběh ve stylu "zabili jste mi rodinu, zabiju já vás" překopali do natvrdlého konceptu, snažícího se o nějakou hlubokomyslnější a komplexnější zápletku. Ani jedno však v Maxovi nefunguje, což nejlépe vystihují mnou uvedené dvě věty na začátku. Budou to totiž přesně tato slova, jež vám poběží hlavou většinu stopáže. Abych to neobkecával, scénář je dílem satanovým, díky čemuž se jedna z nejočekávanějších pecek podzimu mění v jedno velké nic. Mám tím na mysli i dialogy, které pocházejí snad z třetí cenové (oslovovat 50-ti letou ženu slečno, to je dost i na mě) a snaží se působit nějak oduševněle, výsledkem je však většinou scéna typu: chlápek mluví 2 minuty cosi o Bohu a ďáblu, pak se na něj zamyšleně podívá Mila Kunis a odejde. Takhle jsem si tedy adaptaci jedné z nejlepších stříleček nepředstavoval.

Že už bych taky mohl mluvit o akci? Jo, máte pravdu, kdyby tam ale nějaká byla. Čekat totiž hodinu (!!) na pořádnou přestřelku (ne, vážně nepočítám scénu, kdy Wahlberg vystřílí všehovšudy 5 záchodů, zahlásí nějakou hovadinu a jede se dál) totiž není žádný med. Když už na ní dojde, je to fajn. Ale jen dvě minuty. Pak to režisér John Moore odpíská a vy se můžete jít leda bodnout. Zbytek akčních scén (mám na mysli především konec) pak nabídne lehký nadprůměr, který nijak neurazí, ale že by diváka strhnul? To v žádném případě.

Jak jsem již řekl, nechápu, proč tvůrci překopali původní zápletku ze hry. Konkrétněji proč proboha cpali do filmu, jehož námět by sám o sobě mohl bez problémů fungovat, ty potroublé Valkýry a drogy? Z regulérní pomsty se tak rázem stává nabubřelá nuda, ve které se 90 minut pije šmoulová voda (díky, Ondro:), chodí se od ničeho k ničemu a postavy jednají, jako kdyby byly do jednoho na LSD, ne-li něčem tvrdším. A nezachraňuje to ani Mark Walberg.

Ten se mi zdál po trailerech správnou volbou. Unavený chraplák, zachmuřený výraz, zkrátka hrdina jak má být. Skutečnost? Neslavná. Marky Mark sice chraptí, zabere mu to však jen minutu (tu úvodní). Stejně jako jeho mračení, které v celé stopáži působí značně "koženě". K tomu pronáší již zmíněné dementní dialogy, které pálí s tak pitomou dikcí, až to bere dech. Z pomstychitvého zabijáka tu zbude jen nedospělý klučina. Smutné, při představě Mela Gibsona (Odplata - vyměnit peníze za rodinu a jsme doma) nebo Kevina Bacona (Rozsudek smrti - takřka identický námět jako Max Payne, a jak to šlape) o to víc. Zbytek ansámblu ani nestojí za řeč, neboť žádná tvář v paměti nijak neutkví, protože ale minimálně polovina z vás je zvědavá (ne-li něco víc) na Olgu, pár slov přihodím. Prsa nebudou, vše podstatné jste viděli v traileru. Proč? R-ková verze zůstala ve střižně a s ní veškerá nahota a pořádné násilí s hektolitry krve. Další smůla.

Abych ale jen nehanil. Moore si zaslouží pochvalu za zručnost. Styl, jakým je totiž Max Payne nasnímán, naprosto lahodil mému oku a upřímně řečeno, ty sněhové vločky jsou snad jediné, na co si dvě hodiny po projekci vzpomínám. No, to zas ne. I všudypřítomná temnota a až depresivní vzezření dodávají Maxu Paynovi neodolatelný feeling, který je však utnut naprosto imbecilním scénářem a matnými herci. Stejně jako některé pěkné kamerové jízdy, jež vypadají v mnoha ohledech velmi pěkně, ovšem výsledný celek dokážou vytáhnout jen do čistého průměru. A ještě slovíčko k product placementu, ten notebook Apple si mohli tvůrci vážně odpustit. Moc noir to zrovna nepůsobí.

Nepotěšil si mě Maxi, ani já tě nepotěším. Čekal jsem toho od tebe mnohem, mnohem víc. Smysluplnější scénář, víc akce, víc násilí, víc krve. Místo toho jsi mi naservíroval (pod) průměrnou detektivku, která pouze přešlapuje na místě, a když už se pohne, dostane logika pár facek. Wahlberg spíše irituje, Olga prsa neukáže (Mila Kunis jakbysmet) a výborná stylizace to fakt nezachrání. Zkrátka a dobře, vypadá to hezky, ale je to na hlavu stavěné. Jdu si pustit trailer, ten totiž pořád ruluje. A aby se kruh s Hitmanem uzavřel, garantuji vám, že za rok si ani na Maxe Payna nikdo nevzpomene.

P.S.: Nevím, zda to Moore zamýšlel jako pomrknutí na fanoušky Heroes, ale asi ne:) Daphne (mimochodem ze všech holek ve filmu největší kus) a Knox každopádně potěšili.

Žádné komentáře: