sobota 4. října 2008

Babylon A. D. - 30%

Mathieu Kassovitz připomíná člověka, který si během svého mládí vysnil svůj životní projekt, aby si jej později natočil, použil v něm všechny své nápady a od té doby už točil pouze sterilní srágory, jejichž námět jej napadl někdy před spaním. A tak si říkám, proč se ten člověk vlastně nedal raději na dráhu hereckou. Shodou okolností jsem dnes totiž viděl Spielbergův Mnichov a Kassovitz v něm napáchal daleko méně škody než v Babylon A. D.

S tím filmem to šlo ale do kopru ještě před uvedením do kin, provázela ho totiž spousta dotáček na popud studia. A Kassovitz to pár dní před premiérou nevydržel a pustil si pusu na špacír. Roztroubil tak do celého světa, jak s ním a celým filmem studio zacházelo a upozornil diváky, že výsledný produkt je průser až na půdu. Dnes už se můžeme jen dohadovat, jestli se se svým prohlášením chtěl ze všeho pouze vykroutit, jedna věc je však neoddiskutovatelná - měl pravdu, Babylon A. D. stojí za starou belu.

Když se řekne Terminátor, vybavíte si Arnieho, když Superman, představíte si muže s eSkem na prsou. A když se řekne Babylon A. D., vybavíte si ... hm, asi nic (možná historický epos). Nevadí, řeknete si, problém však nastává ve chvíli, kdy film dokoukáte. Sami si totiž položíte otázku "O čem to vlastně bylo". Chlápek je pašerák, šéf ho pověří přepravou holčičky, jež má jakési "nadání" (nejspíš je ale jen těhotná, bůhví), z Ruska do New Yorku. To se děje 90 minut, pak holčička řekne pašerákovi, aby se hezky staral o její děti a je konec. Takže o čem že to je? Docela o ničem.

Dalším velmi značným problémem, který Babylon A. D. podkopává nohy je fakt, že divákovi absolutně nic nevysvětlí. Žádné představení na začátku, pouhý cool monolog Vina Diesela o smrti, pak už jen střih a šup. Jste vhozeni do filmu, přičemž nevíte co se děje, proč se to děje, kde a kdy se to děje. Zkrátka se to děje a vy nevíte vůbec, ale vůbec nic. Vše akorát vypadá jako po apokalypse, ještě štěstí, že se ve druhé polovině přesune dění do New Yorku, který opravdu nevypadá jako ten ze současnosti. Takže hurá, jsme v budoucnosti.

Popojedem. Děj jsem již mírně nastřelil, nutno však dodat, že celá ta hodina a půl působí spíše jako slepenec náhodných scének, jež nedrží při sobě a jen velmi volně na sebe navazují. Právě zde se nejvíce projevuje zmiňované přetáčení. A když už na několika místech dojde na akci, je pro změnu totálně zazděna mizerným střihem (doteď jsem netušil, že se dá honička sněžných skůtrů natočit tak špatně).

Co tedy pochválit? Především Vina Diesela, protože jestli je v celém filmu někdo cool a jakž takž cedí hlášky, je to právě on. Bez něj by to bylo čistokrevný porod. Hudba je místy taky fajn, především pak v závěrečné akci ve městě, která je sice opět špatně nastříhaná, nicméně díky hudebnímu podkresu alespoň nenudí takovým způsobem jako zbytek filmu.

Tak a máte to. Já vám to říkal už v srpnovém preview, že to bude průšvih. Babylon A. D. je zkrátka filmem, který pouze prohlubuje propast pod Vinem Dieselem (jestli toho kluka nezachrání čtvrté Rychle a zběsile tak už nic). Mizerně napsaný, sterilně zrežírovaný, nudný a především naprosto zbytečný. To by stačilo, jdu si pustit xXx.

P.S. Ostrava vydávající se za Kazachstán je funny.

P.P.S. Nechápu, proč tvůrci stále zdůrazňují jméno Gerarda Depardieu, ve filmu se totiž objeví jen na minutu.

Žádné komentáře: