pondělí 8. září 2008

WALL • E - 50%

Je jakýmsi nepsaným pravidlem recenzenta, uvádět film ve svém textu tak, jak mu to káže ten který distributor v zemi. Zde si však toto pravidlo dovolím porušit, neboť bez ohledu na kvality WALL•Eho si pixarovský robot takové znásilnění názvu nezasloužil.

Teď už k snímku samotnému. Jak už bývá u Pixaru zvykem, propagace jejich připravované novinky počíná v bodě, kdy se její předchůdce dostává do kin. Ne jinak tomu bylo i v tomto případě, tudíž jsme se s prvním, nic neříkajícím teaserem mohli setkat již těsně po premiéře Ratatouille, které mě absolutně nadchlo, tudíž jsem pánům od animace bezmezně věřil.

V robůtkovi se však něco zaseklo, čehož jsem si k mé smůle/štěstí všimnul již v traileru, ze kterého kromě WALL•Eho roztomilosti (která mě mimochodem strašným způsobem iritovala) nekoukalo vůbec nic. Zkrátka znouzecnost jako kráva. I tak jsem byl ale na nový animák zvědavý, neboť alespoň po technické stránce vypadal naprosto neuvěřitelně.

A to se také vyplnilo. WALL•E totiž ve většině případů vypadá naprosto famózně a všemožné animáky ať už letošní nebo loňské dekády strčí hravě do kapsy. Ratatouille hadr. V prvních minutách mě kromě tohoto aspektu také potěšilo kvantum nápadů, které z několika úvodních okamžiků učinily naprosto famózní chvíle.

Tady ale pozitiva končí. Největší problém WALL•Eho tkví totiž v samotném konceptu. Ten vydá na zhruba tříminutový kraťas, kterých Pixar chrlí minimálně stejné kvantum jako celovečerních počinů. Skutečnost je tedy taková, že robotovy eskapády vás budou určitý čas bavit (u mě to bylo krásných dvacet minut:), poté se však dostaví neuvěřitelná nuda, ve které se pouze přešlapuje na místě a vy byste nejraději vzali do ruky ovladač a přetočili na poslední minutu.

Jak už jsem zmiňoval, již v trailerech mě poněkud otravovala neustálá robotova roztomilost. Tady je však dovedena do naprosto neúnosné míry, díky čemuž jsem si po většinu času myslel, že s dětmi, jakožto primární skupinou, pro kterou je film určen, je jednáno jako s naprostými blbci. WALL•E zkrátka přepadává na záda, dělá rádoby roztomilé kukuče a nebo na něj jen občas něco spadne, či narazí. Jako kvalitní Pixarovskou práci mi to spíše připomnělo snahu být za každou cenu vtipný, která je tak typická pro dnešní parodie.

Všechny tyto zápory bych relativně bral, ovšem co mě vytáčelo naprosto neskutečným způsobem, bylo neustálé moralizování a ekologická agitka. Věřím, že členové Greenpeace u robota zřejmě zažijí ne jeden orgazmus, nicméně pro člověka jako jsem já tohle byla hotová procházka peklem. Chci se snad koukat na film a ne na nějaké zelené poučování.

Nebo si snad myslíte, že WALL•Eho tvořili v počítačích z recyklovatelných materiálů? A že všechny kovy, plasty a podobné svinstvo pečlivě třídili? A pokud ano, kde skončilo těch 180 milionů dolarů, které dělají z robota nejdražší animák historie? Pokrytectví? Ba ne, hotová zhovadilost. Shame on you, Pixar!

Nebudu to protahovat, WALL•E je i přes svou brilantní technickou stránku, která si nic nezadá s hranou sci-fi, suverénně nejslabší pixarovka. Ono to trapné pitvoření robota, kterému se čip rozumu zřejmě již hodně dávno zavařil, asi nebude 90 minut bavit nikoho. Za každých dvacet minut navíc, které s WALL•Em vydržíte déle než já a budete se bavit, si můžete připočítat deset procent navíc. Nejspíš ale budete umírat nudou a čekat, než přijde první regulérní věta (padesátá minuta). Já na to kašlu a jdu si raději pustit Kung Fu Pandu, která je tímto suverénně nejlepším letošním animákem. Anebo své kovové mazlíčky Transformers, přičemž heslo: když robot, tak Optimus Prime, jen tak nezměním

Žádné komentáře: